Перспективни сектори за већу економску сарадњу Србије и Албаније су пољопривреда и прехрамбена индустрија, индустрија пластике, металска, текстилна, и индустрија намештаја, а 27. Међународни сајма привреде у Тирани је одлична прилика за нове послове и заједничке програме компанија, сагласни су привредници и представници пословних асоцијација који учествују на овој престижној регионалној манифестацији. |
Фирме из Србије имале су низ састанака са великим албанским пословним системима као што су Балфин група, Агна, Кастрати, Брунес, Атлас група, који окупљају компаније у области банкарства, некретнина, трговине, прехрамбене, хемијске и других индустрија, а у организацији Коморског инвестиционог форума, представници малих и средњих предузећа, који се баве прерадом пољопривредних производа имали су више десетина састанака са трговинским ланцима. “Данас су могућности за сарадњу презетновале ESSI Group, Eco Market, Aroma Marketi, а сутра се представљају ДИС, Royal Food и Dauti Komerc, каже Марко Мандић, руководилац Центрa за Коморски инвестициони форум Западног Балкана у Привредној комори Србије. То отвара врата новим пословним аранжманима, али и интензивнијој сарадњи у оквиру иницијативе „Отворени Балкан“ и јачања економија три земље – Србије, Албаније и Северне Македоније, оценио је Мандић. Подсећа да према евиденцији ПКС, више од 1000 фирми из Србије има партнере у Албанији, а о успешној сарадњи двеју привреда сведочи податак да смо током 2020, упркос пандемији коронавируса, за 10 одсто увећали извоз на албанско тржиште. |
Драгиша Ристић из компаније 9. Септембар, Чачак која се бави производњом машина за прераду папира хигијенског програма, први пут је после четири деценије у Албанији и наступ на сајму види као одличну прилику за нове контакте, да се представе и упознају са развојем сличних индустрија на албанском тржишту.„Наша основна делатност је грађевинарство, бавимо се изградњом локала и станова у општини Прешево и шире. Желео бих да се захвалим организаторима сајма, јер смо први пут као фирма на овом сајму и први пут са новим производима- то су електрични ливени радијатори, направљени од посебне масе тако да испуњавају еколошке стандарде. Пословне партнере тражимо у целој Европи и циљ нам је да нађемо јаке пословне партнере у Тирани“, истиче Фејзула Агуши власник фирме Vlora- comm из Прешева. Милан Пршић, из фирме Агроуниверзал, Горњи Милановац, која се бави дистрибуцијом и прометом пољопривредних машина наводи да су данас имали најављене састанке са произвођачима маслиновог уља, да је циљ сарадња са албанским фармерима и кооператнима, као и да буду присутнији на северу Албаније. „Надамо се сарадњи са албанским партнером која треба да обухвати дистрибуцију органских производа од маслиновог уља на тржиште Србије, а да им пласирамо наше машине које би помогле да унапреде технологију производње“, објашњава Пршић. Додаје да је одлична организација на сајму и прилика за склапање нових послова, јер на једном месту може много тога да се заврши за кратко време.Директорка компаније ТрендТекс из Пријепоља Суанита Челебић наводи да се компанија бави производњом радне и заштитне одеће, као и из медицинског програма. Седиште њихове фирме је ХМТ систем у Немачкој, послују и у Босни и Херцеговини, а производњу имају и у Белој Паланци.„Систем ХМТ у Препољу запошљава око 2.000 људи. Овде смо искључиво због проширења капацитета. Због тога што имамо унапред продате производње, неопходно нам је да нађемо сараднике и кооперанте које би могли да упослимо. У време пандемије Ковида када многи имају мање посла, дошли смо овде да понудимо посао сарадницима на овим просторима“, додаје она.Дејан Вукотић, директор Агенције за осигарање и финансирање извоза Србије (АОФИ) истиче да је сајам у Тирани у знаку регионалне иницијативе Отворени Балкан коју су покренули лидери Србије, Албаније и Северне Македоније са циљем повећања размене, јачања БДП и генерално привреде три земље. Број компанија из Србије на сајму у Тирани показује колико је интересовање фирми, а по речима Вукотића, АОФИ је на располагању српским извозницима да повећају размену са партерима из Отвореног Балкана што ће имати велики утицај на развој српске привреде.Мима Равек, Асоцијација винара Албаније поручује да је важно да компаније сарађују. „Произвођачи вина из Србије и Албаније немају разлога да посматрају једни друге као конкуренте јер нас заједно гледано има мало, и када се сви окупимо на једно место на сајму, заправо нас има колико само једно село произвођача у Италији“, рекла је Равек .На сајму у Тирани, који се одржава под слоганом „Један Балкан јачи Балкан“, ове године од 1. до 4. децембра учествује више од 250 компанија из 20 земаља, највише из Турске, Грчке, Италије и Србије. ФОТО: Нада Митровић |