Бржа економска интеграција Западног Балкана у Европску унију је апослутни приоритет и најважнији захтев привредника, а модел јединственог тржишта и заједничког економског простора са Европском унијом, по угледу на скандинавске земље, треба да послужи као пример, порука је са пословног форума Србија – Словенија, на којем је учествовало више од 120 компанија из две државе. |
На форуму је истакнуто да ће јачем повезивању свих привреда региона допринети пуна реализација иницијативе Отворени Балкан, наставак добре сарадње Србије и Словеније и прилагођавање правила пословања региона европским и светским стандардима. |
Михаило Весовић, директор Сектора за стратешке анализе, услуге и интернационализацију Привредне коморе Србије истакао је да не постоји важнија дестинација за српске инвестиције у ЕУ од Словеније. „У последњих десет година константно расте економска сарадња двеју држава и то седам до осам одсто годишње. Словенија је за Србију према обиму економске сарадње на 11. месту у свету од свих земаља са којима имамо трговинске односе“, навео је Весовић и поручио да ће се пуном реализацијом иницијативе Отворени Балкан регион економски боље повезати што ће омогућити бржи улазак у ЕУ. Весовић напомиње да је у наредном периоду важно да Србија и Словенија раде на заједничком наступу на трећим тржиштима. Српска привреда је последњих година остварила велики успех, оценио је Тине Крачун, директор Института за стратешка решења из Словеније и истакао да је сарадња две земље на одличном нивоу. „Наши подаци показују да су у 2020. словеначке инвестиције у Србији биле 1,25 милијарди евра што чини 17 одсто свих инвестиција Словеније. Из угла Словеније, Србија је трећи највећи инвеститор у нашој земљи од свих земаља изван Европске уније“, указао је Крачун. На CEO панелу „Интеграција Западног Балкана у Европску унију са освртом на привредну сарадњу Србије и Словеније“, челни људи водећих компанија региона истакли су да је „економија та која отвара сва врата“ те да регионални лидери треба да убрзају процес интеграција ЗБ у ЕУ. Драган Марковић, директор Триглав осигурања Србија каже да је за јединствено тржиште региона неопходно испунити низ предуслова, као што су бржа изградња инфраструктуре, улагање у животну средину, науку и дигитализацију. Михаило Јанковић, генерални директор МК Групе каже да је та компанија од 2015. године, од када су присутни у Словенији, уложила у ту земљу 210 милиона евра, а тренутно раде на real estate пројектима са вредношћу потенцијалних улагања више од 300 милиона евра. Блаж Бродњак, председник управе НЛБ групе указао је да је потребно стварати регионалне шампионе, јер је кључ у тржишту које има критичну масу и зато је регион од 20 милиона нешто сасвим друго у односу на појединачна тржишта од по 2 милиона потрошача. Економски односи Србије и Словеније представљају најбољи пример доброг модела регионалне сарадње због чега спољнотрговинска размена две земље годишње расте по стопи од седам до осам одсто, а у 2021. биланс добрих економских односа исносио је 1,4 милијарде евра. На панелу су учествовали и представници компанија Делта Холдинг, Комтрејд и Нектар групе. |