На иницијативу чланица Привредне коморе Србије (ПКС), компанија окупљених у Удружењу за индустрију текстила, одеће, коже и обуће, Влада Србије изменила је Одлуку о привременој забрани извоза основних производа битних за становништво, чиме је омогућен пласман у иностранство и вишекратних заштитних маски произведених од тканог текстила, некомбинованог са другим материјалима.
Пошто су потребе домаћег тржишта подмирене и створене стабилне залихе текстилних прекривки за лице, домаћи текстилци обратили су се Привредној комори Србије иницијативом да се омогући извоз памучних маски које су веома тражене у иностранству. Иницијатива ПКС је прихваћена и одобрен је извоз шивених маски за вишекратну употребу које су у целини израђене од чистог тканог текстила, док на снази и даље остаје забрана извоза маски регистрованих као медицинска средства, као и заштитних маски које су израђене од комбинованих материјала.
Велики број српских текстилаца избијањем епидемије COVID-19, правовременом реакцијом, преоријентисао је своју производњу на израду текстилних заштитних маски како би одговорили на појачану тражњу дефицитарног производа и допринели стабилизацији тржишта.
Истовремено, као друштвено одговорни донатори, ове компаније су у великом броју хуманитарних акција помогле медицинским радницима и здравственим установама, али и фирмама и грађанима да се снабдеју преко потребном опремом.
„У првој седмици епидемије наше фирме производиле су око 100.000 маски дневно, а сада у Србији сваког дана може да се направи и до 360.000 текстилних прекривки за лице“, истиче Немања Јовановић из Удружења за индустрију текстила, одеће, коже и обуће ПКС. Пошто су потребе домаћег тржишта подмирене, створене су стабилне залихе и отворила се могућност за извоз памучних маски које су веома тражене у иностранству.
Компанија “Богутово Ариље” већ је договорила извоз својих маски у Немачку. „Брза реакција Привредне коморе Србије и измена одлуке Владе Србије за нас има огроман значај, истиче Немања Пећинар, власник компаније “Богутово Ариље”.
Према његовим речима, фирма производи памучне трикотажне одевне предмете, а читав производни процес одвија се у Србији. “Како смо се сви нашли у веома тешкој ситуацији изазваној пандемијом превасходни циљ нам је био очување здравља запослених, али и одржање континуитета и поштовање договора са партнерима. Омогућавањем извоза, наш производ – памучна прекривка за лице, која није медицинско средство, може наћи пут до иностраних купаца”, рекао је Пећинар.
Подсећа да је компанија донирала свој производ здравственим центрима и локалним домовима здравља, како би превазишли почетни дефицит и заштитили медицинске раднике.
“Као породична компанија која на тржишту Србије послује већ три деценије пријавили смо се за коришћење мера Владе Србије за превазилажење последица пандемије COVID-19 и сматрамо да ће оне имати огроман утицај и значај да што лакше заједно пребродимо ову кризу”, рекао је Пећинар.
Тодор Георгијев, директор компаније “Е. Миролио” која у свом производном погону “Први мај” Пирот запошљава 280 радника, каже да је компанија стала са производњом кад је почела криза са короном. Фирма производи женску модну одећу за извоз, али су се преоријентисали ка производњи заштитних маски. Стали су са производњом кад је почела корона, а сад ће, након три недеље, поново покренути погоне у којима је дневно могуће произвести око 40.000 маски. “Захвални смо Привредној комори Србије на брзој реакцији, јер смо поново покренули производњу, а већ имамо уговорен извоз за земље у окружењу”, истакао је Георгијев.
Међу компанијама у текстилном сектору које су преоријентисале производњу на израду заштитних маски је и „Gruppo Fiorentino“ из Власотинца. Дневни капацитет им је око 5.000 маски, а почели су и израду једнократних мантила, каљача и капа за медицинске раднике.
„Ми смо одмах део производње усмерили на памучне маске које штите друге уколико је онај ко је носи заразан, јер сам као Италијан видео шта се десило у мојој земљи кад је избила зараза. Желели смо брзо да реагујемо и спречимо ширење епидемије у непосредном окружењу, као меру коју сами можемо да спроведемо“, истиче Андреа Нутрикато, директор компаније „Gruppo Fiorentino“.