Привредна комора Србије у сарадњи са партнерима, за своје чланице, 22 фирме које наступају на 27. Међународном привредном сајму у Тирани, организовала је богат бизнис програм, заказано је више од стотину састанака са албанским компанијама, Б2Б сусрети у оквиру Европске мреже предузетништва (ЕЕН), као и разговори са највећим трговинским ланцима свих шест економија Коморског инвестиционог форума Западног Балкана. |
Међу компанијама из Албаније са којима ће разговарати наше фирме су велики пословни системи, као што су Балфин група, Агна, Кастрати, Брунес, Атлас група, који окупљају компаније у области банкарства, некретнина, трговине, прехрамбене, хемијске и других индустрија, као и трговински ланци, попут Шпара, Конада и осталих, каже Александар Радовановић, руководилац Центра за регионалну сарадњу Привредне коморе Србије. |
На сајму у Тирани, који се одржава под слоганом „Један Балкан јачи Балкан“, ове године учествује више од 250 компанија из 20 земаља, највише из Турске, Грчке, Италије и Србије. Осим за излагаче из наше земље, Б2Б састанци организовани су и за мала и средња предузећа из регионалних привредних комора Крушевца и Ниша, која ће посетити сајам као и сваке године до сада. Перспективни сектори за сарадњу Србије и Албаније су: пољопривреда и прехрамбена индустрија, индустрија пластике, металска, текстилна, и индустрија намештаја, наводи Радовановић. Према евиденцији ПКС, више од 1000 фирми из Србије има партнере у Албанији, а о успешној сарадњи двеју привреда сведочи податак да смо током 2020, упркос пандемији коронавируса, за 10 одсто увећали извоз на албанско тржиште. Раст робне рамене је сталан, током првих девет месеци ове године размена је била већа за 28 одсто у односу на првих девет месеци 2020. Од јануара до октобра ове године, размена је била вредна 186,9 милиона евра, за 41,8 милиона евра више него током првих девет месеци 2020. године. За четвртину је повећан и извоз, док је увоз увећан за 41 одсто. Србија је остварила и већи суфицит у размени – износио је 94,1 милион евра, за 14,6 милиона више него у истом периоду 2020. године.Вања Пећинар, директор развоја у компанији Богутово доо из Ариља, породичне компаније која се бави продајом и производњом веша и текстилног програма, као и откупом и прерадом воћа, наводи да та фирма први пут наступа на тржишту Албаније. „Са Привредном комором већ смо били на тржиштима Британије, Америке, али сада смо фокусирани на Западни Балкан. Присутни смо на тржиштима Босне и Херцеговине, Црне Горе и Хрватске, а тежимо да успоставимо сарадњу и са албанским фирмама. Наредних дана, планирани су састанци са потенцијалним албанским партнерима“, наводи Вања Пећинар.Фирма Stantech која се бави роботизацијом и аутоматизацијом процеса паковања у индустрији хране, тежи да постигне препознатљивост на тржишту Албаније. „Сматрамо да морамо бити препознатљиви и присутни за тренутак кад тржиште буде спремно за нас“, наводи Биљана Којић Миладиновић.Директор Милшпеда за Албанију Марко Дивљан каже да та фирма на тржишту Албаније послује од 2013. године, и за тих готово пуних седам година, развили су инфраструктуру, 8000 квадрата складишта, канцеларије широм земље које дају подршку у царинском посредовању и транспортним операцијама. Имају 70 запослених, а наредне године планирају да имају 90 радника.„Албанија је природно тржиште за наставак развоја наше мреже, јер има европску будућност. Са иницијативом Отворени Балкан, Србија и читав Балкан добијају веће тржиште које броји 18 милиона људи, привлачи већи број инвеститора из Европе, бољи живот за житеље Балкана“, наводи Дивљан.На сајму који се у албанској престоници отвара вечерас и траје до 4. децембра, под слоганом „Србија – Отворени Балкан за раст и развој“ наступају: Јовић сервис и ремонт, Делта филтер д.о.о, Унипласт д.о.о, Stantech d.o.o, 9. septembar – Tissue Converting, Vlora comm d.o.o, Милшпед, Александар МН, Trendtex d.o.o, Богутово д.о.о, Patent CO d.o.o, Златиборац, Нелт, Пионир, Симпо, Будимка, Геби ДОО, Арт ивал д.о.о, ДПС Клас, МИН Комерц, Bramy и Коларевић. |